tirsdag 12. juni 2012

Færderseilasen 2012

Årets Færderseilas ble en skuffelse for oss. Ikke seilingen for den gikk bra den. Men resultatet! Vi seilte feil løp!
Vi startet ved Aker brygge når det var omtrent vindstille. Litt kjedelig da det blåste den siste halvtimen før. Vi kjempet hardt på linjen og fikk en flott posisjon og var først over linjen i vår start! Det gikk seint opp mot Dyna med blank sjø men vi kom oss opp tilslutt. Ned mot Slemmestad lå vi side om side en stund med HMK Harald i Sira. Var iriterende å se hvordan han klarte å holde Windseekeren fylt og seilte fortere en oss. Rett før runding kom det litt bris Vi seilte fortere en resten av klassen og rundet 15 minutter før neste båt! Fram til det begynner å bli smalere i Drøbakksundet gikk det fint i fin lett bris. Vi seilte godt nedover helt til vinden la seg igjen. Ved å seile helt i land seilte vi rundt feltet og kom oss inn i Drøbak sundet.
Fikk en kort parkering før brisen kom skikkelig med 5m/s! den holt nesten ut til Filtvet. Ved runding Filtvet var vi 45min korigert før neste båt! Er det mulig! Vi seilte utover mot Færder og rundet der ute før noen andre båter sendte rundingsmelding. Men vi fikk en feilmelding ved SMS rapportering. Fikk bange anelser og ringte regattakontoret om vi hadde seilt feil. NEI fikk vi til svar vi hadde seilt korrekt.
Vi skjønte at vi hadde knust konkurentene da vinden dreide kraftig underveis utover og derfor var avstanden vokst betydelig fordel de som lå fremst i feltet. Vi heiste spinnaker ved Tristeingrunnen og surfet herlig inn mot Horten! Skuffelsen var stor da vi var registrert inn som nummer 5 i klassen og jeg skjøntre raskt at vi hadde seilt for langt. Vi skulle rundet Hollenderbåen men Rundet Tristeingrunnen istedet. Jeg ga beskjed om at vi hadde rundet feil.
Til mitt forsvar var programmet merket med runding Tristein. Jeg kom rett fra jobb til start og hadde ikke lest rettelister. Jeg spurte etter rettelister i race-willage men de var tomme da de hadde vært forsent ute med papirene. Jeg fikk bekreftet at det ikke var noen endringer til programmet i min klasse. Dette husket de at var sagt på regattakontoret i Horten. Etter en minnelig ordning ble vi overført til R33 klassen (Fra: Lys 1,20-1,21) og fikk derfor et gyldig resultat. Vi var ikke alene om å seile for langt Compiss 36 "Shakira" rundet riktig men seilte i tilegg rundt Tristein. Vi møtte dem sør for Bolærne på returen fra Tristeingrunnen og de hadde blitt nummer 2 i klassen.
Vi stilte i Lys 1,20-1,21 forde vi hadde et napp i vandrepokalen laveste lysklasse rundt Tristein. Etter nye startlister blir den nå utdelt i R33. Hadde vært morro å startet sammen med R33 klassen for å få reel konkuranse med startid 20 minutter før. Det er nok i den klassen vi hører hjemme.
Skuffelsen etter seilasen var selvfølgelig stor men KNS hadde alt på den riktige siden når det gjelder seilingsbestemelser og rettelister. Alt var skippers ansvar så jeg kan ikke skylde på noen! Tak til mannskapet som tok det sporty! Vi var ikke mindre tent resten av sesongen! Men jeg synes at endringen burde vært nevnt på skippermøtet før start. Hva er ellers skippermøtet men for, den vestdemonstrasjonen fra NSSR var iverfall totalt mislykket!
I 2013 tror jeg vi står over Færderseilasen.
På vei til  runding av Tristein
 

Litt båter fortøyd i Horten.

På kryss opp mot Bolærne på morgenkvisten.

Rett før runding Tristein.


Ingen kommentarer: