mandag 22. september 2008

Ågerøya rundt

Da var siste helgeregatta gjennomført. Starten gikk i lett 2 m/s vind som døde helt ut etter 5 minutter. Det var 5 båter som etter mye om og men klarte å komme seg ut i vind på yttersiden av Skogerøya. Det var oss som 3. båt i klassen og Bjørn Stien i sin Albin Delta som fant et eget løp med vind. På yttersiden blåste det rundt 2,5 m/s og vi seilte fra Bjørn Stien (Vågsbygd seilforening) og en Nessy 94 fra Lillesand. En Melges 24 lå et stykke framme men vi hadde en god sjangse til å ta det igjen under Slør og lens. Når i tilegg Melgesen parkerte i en steinrøys i Blindleia gikk vi forbi. Vi hadde god fart med spinnaker i Blindleia og trodde at vi skulle gli fint igjnnom på sørvesten. Men den gang ei. På det trangeste snudde "vinden" og på det meste hadde vi 10 slag for å komme oss 5 meter fram. Vi tenkte at nå var løpet kjørt, men heldigvis fulgte de andre oss og fikk samme problemer de også. Vi kom oss først under Justøybroa og dro derfra ifra de andre så det holdt. Vi var imål 20 minutter før neste båt og på utregnet tid var vi 25 minutter før båt nr 2. Nermest oss på korigert tid kom Bjørn Stien i sin Albin Delta som seilte knallbra og sikret at begge klasseseierene havnet i Vest Agder.